Sunday 10 February 2013

Hijrah kah ?

Assalammualaikum .

I dont know how to start this post actually . So , we go straight to the point , shall we ?


05062011 .
Yes , 1st day PreMed di UPM  .Dan hari ini jugak , I decided to change my attire . No bawal , no tudung singkat - singkat . No , not anymore . Thanks to my dearest roomate , bestfriend , and forever my ukhti , Izzah Atika for helping me  to buy loads of tudung Akel . Yes , I love Akel since , Akel's material sangat comfy , plus tak jarang . Alhamdulillah , Allah gerakkan hati , Allah bagi hadiah yg tak ternilai harganya . Gerakkan hati kecil ini , untuk berubah . Mungkin tak banyak , tp masih mencuba .

Yet , I still remember my schoolmates were shocked. That was so sudden . ( shazni is full with suprises , yes she is) Alhamdulillah , I'm glad people can accept me for who I am not for what I wore that time. I dont think that I am fully changed . No,not at all . But I am trying to be the best as I can .

Jadi manusia yang kita tak pernah terfikir nak jadi ni tak senang , kena fully prepared . Jadi manusia yang pekak bila dikata hipokrit , yada yada . Tak semua senang dengan hijrah kita . Lagi - lagi syaitan , masyaAllah dugaanNya . And I still remember , I love to wear colorful socks ( bought it from the soxworld ) , bayangkan pakai socks striking warna pink , dengan baju warna Hijau . hah , macam badut tak ? hehe . But at least , I am trying to cover my aurah well .

Reminisced the best moment during aidilfitri , my relatives were shocked lookin at me. They called me ustazah , just because I wore tudung labuh bidang 60 . hihi . To tell you guys , pakai tudung labuh ni rasa safe dia luar biasa , Allah jaga . Since I'm not covering my hair properly in front of my cousins during the previous years , I felt a bit awkward wearing tudung dalam rumah nenek , walau sedang tidur pun . But to tell you guys , if you do things for the sake of Allah , you'll feel relieved not bad instead .

Tapi masa tu , macam aaahh .. I shouldnt do this blablabla . I made an insentive not to sleep at nenek's house . Lari pergi rumah cousins  , so senang nak bukak tudung . HEWHEWHEW . tak qawi sangat lagi kot . hehe .Alhamdulillah , Allah jaga , Allah gerakkan hati .

251011

I made a decision that no one ever imagined I would do that . I decided to wear purdah , without consult any ukhti . Saya buat keputusan ini , bukan sebab sesiapa , bukan sebab saya cintakan seseorang yg ingin sy berpurdah , demi Allah , saya berpurdah untuk latih diri jadi lebih baik dan niat tu sejak sy di tingkatan 4 lagi. I asked my mom , boleh pakai or tak . She dont fully support me actually.Ummi selalu cakap , ummi nak anak ummi ceria , macam dulu . Hihi . I convinced her that I'm happy with myself now . Alhamdulillah . Tapii ...

051112
Pagi itu , saya lihat cermin  . Ikhlaskah saya berpurdah selama ini ? Frankly speaking , I am not comfortable with my purdah on , I cant focus during lecture , and the doctor even told me yang saya tak boleh pressure , I cant breath properly , faham tak perasaan sesak nafas tambah dengan migrain ? Itu antara sebab saya bukak purdah saya balik , bukan sebab saya putus cinta , bukan sebab saya kecewa , bukan sebab sesiapa . Sebab pada mula saya pakai , tiada sesiapa dalam hidup saya . Cukuplah fitnah anda yang bermacam itu , how if I cant forgive you for that ? *emo tiba tiba*

Life is full of surprises , kan ? Yang ini entah kejutan keberapa saya bagi . And , like my mom said , ummi just want you to be happy. Yes , I am happy with life now , I feel free , and I am being me . Berkali saya terangkan yang sebenarnya pada semua , its all up to them untuk percaya atau tidak . Selagi saya tidak menconteng arang pada keluarga dan agama , itu sudah cukup .

Mungkin , Allah nak berikan yang lebih baik untuk saya . Untuk menjadi manusia yg lebih baik utk semua . Mungkin juga , Dia nak saya bersedia sepenuhnya . Sedangkan dedaun yang jatuh kebumi pun bersebab , kan ? :)

Semoga saya terus thabat di jalan Allah , malah lebih Qawi untuk terus mencapai redhaNya .inshaaAllah.

Tidaklah saya katakan , saya berhijrah sepenuhnya , tidaklah saya katakan , saya lebih baik daripada semua . Saya hanya ingin menjadi yang terbaik untuk masa hadapan saya .

jahiliah saya .

Saya yang dahulu , bukan saya yang sekarang pastinya . Shazni yang dahulu , hanya ingin berseronok dengan  
fashion yang entah apa - apa . Tidaklah saya katakan saya seorang model , tapi saya gemar bergambar . Di jemput kelab photographers untuk bergambar . Ahh.. jahilnya saya . Sampai sekarang gambar-gambar masih di sini , its not that easy to get rid all of them . But I am still trying , inshaaAllah .

Dan buat kalian , mungkin ada gambar - gambar aurat saya terdedah dalam simpanan kalian , mohon jangan disebar utk tatapan semua . Jaga aib manusia , Allah jaga aib anda . inshaaAllah .

bagaimana ?

Awal tahun 2011 , saya menunaikan umrah di Mekah , berbahagia dengan keluarga tercinta , selepas SPM pastinya , setiap kali berdoa di depan Kaabah , di Masjidil Haram , di Masjid Nabawi , tiada yang lain saya pinta selain rahmat , taufiq dan hidayahNya . Dan Maha Suci Allah , Dia kabulkan doa saya . Dia kabulkan impian saya untuk belajar ilmu kedoktoran , Dia hantarkan saya insan-insan solehah utk terus memandu saya melakukan kebaikan . Ya , terkadang hati ini kotor , hitam dengan noda dan dosa , iman saya tidaklah sentiasa naik , banyak juga turunnya , tapi Allah itu dekat , lagi dekat  daripada urat leher kita ( Qaf : 16) .

Apa yang ingin dikongsikan , berdoalah , minta hidayah daripada Dia , dan mohon padaNya untuk kekalkan hidayah itu utk kita . Yang penting , teruslah bermujahadah , dan kekal istiqamah utk terus melaksanakan perintahNya .

Dan apa - apa sekalipun , setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya , Alhamdulillah .




" sedangkan Allah jaga aib kita , buat apa kita bukak aib sendiri ? "  mungkin setakat ini sahaja yang mampu saya kongsikan buat ukhti yang saya sayang , buat awak , tidaklah saya sempurna hijrahnya , tapi kita mencuba untuk tidak membawa ayah ke neraka . sama-sama berjumpa di syurga , ya ?


wallahualam .

p/s : saya menulis ini bukan untuk di sebarkan bangga , tapi untuk sebarkan bahagia , indahnya cinta Dia .

love fillah ,
nishamram.



2 comments:

najwa nano said...

sangat mendalam entri ni.aku pon nak hijrah.susah kan.aku dah azam masuk u i want to wear tudung labuh tapi ibu cakap i should start now.aku tak kuat.

Unknown said...

Mujahadah itu pahit sebab syurga manis. Tp aku pun sama. Susah nk tsabat kt jalan Allah. :'( kuat! Buat dulu bru rasa kuat tu.